Peter Sterkenburg (1955-2000)

Peter Sterkenburg was autodidact. Na de middelbare school waar hij al uitblonk in tekenen, verbleef hij weliswaar een blauwe maandag op de academie in Leeuwarden, maar omdat daar de abstracte kunst hoog in het vaandel stond, besloot hij het na een les ‘vingerverven’ voor gezien te houden en besloot hij zijn eigen stijl te ontwikkelen. De eerste jaren van zijn loopbaan als schilder waren moeilijk. Hij legde zich toe op een soort seriewerk en produceerde aan de lopende band doekjes met kippen die hij voor een paar tientjes verkocht. Het was volkomen commercieel werk, maar Sterkenburg vertelde later dat hij in die tijd heeft geleerd om met een kwast om te gaan en kleuren te mengen. Een buurman die in kunst handelde, zag wel wat in de jonge man en gaf hem een afbeelding van een schilderij met schepen uit de Gouden Eeuw en verzocht hem iets dergelijks, maar wel in zijn eigen stijl, te maken. Dat was het begin van Sterkenburgs voorliefde voor schepen, water en lucht en verklaart tevens waarom zijn schilderijen uit zijn zogenaamde ‘bruine’ beginperiode sterk lijken op doeken van illustere 17e eeuwse voorgangers als Jan van Gooyen en Ludolf Backhuysen. Alhoewel zijn schilderijen in de loop der jaren wel steeds lichter van toets werden, bleek een bezoek aan Hongkong, waar hij door de KLM was uitgenodigd voor een solotentoonstelling, van grote invloed. Daar zag hij licht dat anders was dan in Nederland en hij verwerkte dat in een nieuwe generatie schilderijen die uitblinkt door de bijzondere werking van licht en schaduw. Die tentoonstelling in Hongkong, die binnen twee weken uitverkocht was, en nog eens zeventien vervolgopdrachten opleverde, werd zijn grote doorbraak. Later volgden nog exposities in Kuala Lumpur, Singapore, Jakarta en Sydney die net zo succesvol waren als in Hongkong en zijn naam begon nu ook in Nederland bekendheid te krijgen. De opdrachten stroomden binnen met als hoogtepunt een opdracht van VFD, het architectenbureau dat de cruiseschepen van de Holland America Lijn inricht. Dit werk, van maar liefst 7 meter lengte, stelt het IJ voor met VOC-schepen voor Amsterdam.
Helaas heeft de kunstenaar het niet af kunnen maken want hij stierf, slechts 44 jaar oud, op de dag voor Pasen in 2000.

Anton_Martens2 Anton_Martens2